Turbodoładowanie

Konie trzeba karmić, ale przede wszystkim potrzebują tlenu. Także te pod maską samochodu.
Klasyczny tuning silnika opiera się najczęściej na zasadzie: więcej mocy uzyskuje się przez lepsze napełnianie cylindrów. Jak, to już wybór tunera.
Nasz siedmioodcinkowy cykl zaczynamy od najbardziej rozpowszechnionej metody: turbodoładowania. Jest to proste w założeniu urządzenie. Mieści się w dwuczęściowej obudowie. Jedna z nich jest włączona w układ wydechowy, gdzie wylatujące z silnika spaliny padają na łopatki koła, rozpędzając je do bardzo wysokich obrotów (przeciętnie do około 100 tys./min, ale np. w Smarcie aż do 290 tys.). Koło turbiny jest połączone wałkiem z kołem łopatkowym w drugiej części obudowy, które – co oczywiste – jest w ten sposób napędzane do równie wysokich obrotów. Koło sprężarki włączone jest w układ dolotowy silnika, więc pompuje powietrze do komór spalania. Ciśnienie doładowania sięga czasami grubo ponad 1 bar.
Turbodoładowanie opatentowano w roku 1905, od 1938 było stosowane w samochodach ciężarowych, zaś od 1973 w osobowych. Usprawnienia konstrukcyjne sprawiają, że dzisiejsze turbiny mają niższą bezwładność i zwiększają elastyczność silnika nawet na niskich obrotach, także zużycie paliwa turbodoładowanych samochodów spadło. Wzrosła natomiast, i to znacznie, trwałość.

Słowniczek
KRÓTKA SKRZYNIA BIEGÓW jest stosowana głównie w rajdach samochodowych i charakteryzuje się tym, że ma większe przełożenia, czyli samochód osiąga mniejsze prędkości, ale ma znacznie lepsze przyspieszenia.
MOMENT (Nm) wielkość fizyczna określająca siłę, jaką może wygenerować silnik. Moment ma decydujący wpływ na zdolność przyspieszania samochodu.
MOC [1kW=0,736 KM] naukowo to moment w jednostce czasu, czyli moment przez obroty. Im wyższe obroty może osiągnąć silnik, nie tracąc przy tym momentu obrotowego, tym moc jest większa. Moc maksymalna wpływa głównie na prędkość maksymalną auta.
NITROS [podtlenek azotu N2O] nieszkodliwy gaz o dużej zawartości tlenu, który po wtryśnięciu do kolektora dolotowego wraz ze zwiększoną ilością paliwa pozwala na wygenerowanie znacznie większej mocy przez silnik. Ograniczeniem wzrostu mocy jest tu właściwie wyłącznie wytrzymałość mechaniczna jednostki napędowej.
PASY WIELOPUNKTOWE [szelkowe] stosowane głównie w sporcie w połączeniu z kubełkowym fotelem zapewniają idealne zespolenie kierowcy z samochodem i są najlepszą ochroną w razie wypadku. Składają się z czterech bądź sześciu pasów łączących się we wspólnej klamrze odpinanej jednym ruchem ręki. Każdy pas ma szerokość trzech bądź czterech cali, co minimalizuje ryzyko odniesienia obrażeń.

 

Opracowanie: Maciej Pertyński
Artykuł ukazał się w czasopiśmie Auto SUKCES 04/02 na stronie 53

Comments on this entry are closed.